Det Norske Kirkemusikkforum

Kirkemusikk.net
Dato/klokkeslett: Tor Sep 09, 2010 09:49

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Liturgireformen - noe poeng?
InnleggSkrevet: Fre Jun 19, 2009 08:57 
Avlogget
Directeur du Conservatoire

Den nye reformen har jo vært på banen nå en stund og utprøvd i noen år. Hovedpoenget har vært å styrke lokaldemokratiet i kirken for å ivareta de interessene man har for gudstjenesten lokalt.

Det synes for meg derfor SVÆRT underlig at kultur- og kirkeminister Trond Giske med en samlet regjering i ryggen i dag utnevner Erling Pettersen som biskop i Stavanger Bispedømme.

Siden Baaslands avskjed ble kjent, har man her i området jobbet iherdig med valg i menighetsråd, blant biskopene og også kirkerådet har uttalt seg. Resultatet har vært entydig: man vil ha Ketil Aano som ny biskop i Stavanger Bispedømme.
Det skal sies at det var jevnt på slutten, og at Erling Pettersen ikke var så langt bak, men en vinner av et valg er en vinner av et valg!

Jeg oppfatter dette som et grovt og rent politisk overtramp. Gjennom å ikke utnevne den som menighetsråd, biskoper og kirkeråd vil ha, understreker Trond Giske at han gjerne vil ha lokaldemokrati i kirken, han er bare ikke villig til å ta hensyn til det.

I lys av dagens nyhet, tenker jeg i nye baner når det gjelder liturgireformen - har den noen hensikt? Er det noe poeng i å ivareta et lokaldemokrati, når ikke kirkens øverste politiske leder er villig til å ta hensyn til det?

I går stilte opposisjonen mistillitsforslag mot Sylvia Brustad. Jeg tror det er på tide at man også prøver å få fjernet Trond Giske, for han er virkelig ikke villig til å jobbe for demokrati i kirken, i hvertfall ikke i praksis. På papiret støtter han det.

At Giske og regjeringen utnevner Pettersen, når lokaldemokratiet i kirken sammen med biskoper og kirkeråd entydig vil ha Aano, er intet mindre enn en gedigen katastrofe og en enorm fiasko! Hva som skjer fremover nå, gjenstår og se, men jeg vil synes det er rart om det ikke kommer gigantiske protester fra kirken, både lokalt, regionalt og nasjonalt.

Hallgeir Øgaard
Kantor, Vardeneset kirke

Topp

Innleggets emne: Re: Liturgireformen - noe poeng?
InnleggSkrevet: Fre Jun 19, 2009 09:49 
Avlogget

Hallgeir skrev:
Den nye reformen har jo vært på banen nå en stund og utprøvd i noen år.
Kva reform er det du meiner? (Det er svært sannsynleg eg har gått glipp av noko, som du spør: "noe poeng?")

Hallgeir skrev:
Hovedpoenget har vært å styrke lokaldemokratiet i kirken for å ivareta de interessene man har for gudstjenesten lokalt.

Det synes for meg derfor SVÆRT underlig at kultur- og kirkeminister Trond Giske med en samlet regjering i ryggen i dag utnevner Erling Pettersen som biskop i Stavanger Bispedømme.
Eg trur du blandar liturgi- og 'demokrati'reformen saman. Den siste skal kyrkja vise at ho maktar fyrst ved soknerådsvalet i september. Difor er det forståeleg at Trond Giske utnevner/te Erling Pettersen. Dette er mest sannsynleg hans/regjeringa si siste sjanse til å sikre eit slikt val. No er det dei som bestemmer, neste gong er det sannsynleg kyrkja som bestemmer. Sånn sett er det ikkje noko overtramp, men noko som høyrer statskyrkjesystemet til.

Men om det er noe poeng i alle reformene, om grasrota vert høyrt osv. ja, det kan ein lure på. For når det gjeld t.d. soknerådsvalet her i kommunen kan vi ikkje stille med nok folk til å ha like mange vallokal og opningstid som til kommunevalet. Følget vert kanskje tidas minst demokratiske soknerådsval... Som du spør: er det noe poeng?

Topp

Innleggets emne: Re: Liturgireformen - noe poeng?
InnleggSkrevet: Fre Jun 19, 2009 10:10 
Avlogget

Ja, jeg har nok blandet de to reformene, beklager det.

Selv om demokratireformen ikke har noen kraft før høstens valg, så mener jeg likevel at dette er et grovt overtramp. Dersom man fra sentralt hold ønsker at kirken skal få styrket lokaldemokrati, så må man vise det, også før demokratireformen trer i kraft.

Hallgeir Øgaard
Kantor, Vardeneset kirke

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet