Det Norske Kirkemusikkforum

Kirkemusikk.net
Dato/klokkeslett: Tor Sep 09, 2010 09:26

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Et hjertesukk fra en domkantor
InnleggSkrevet: Ons Nov 18, 2009 13:53 
Avlogget
Orgelvikar

Kjære forumadministrasjon! I disse dager da fagbladet vårt ikke gir rom for kjappe meningsutvekslinger er det fryktelig fristende å bruke et slikt forum for å drøfte ting kantorer imellom - særlig i disse tider med nybygging av orgler som aldri før samt liturgisk fornyelse. Men svært få gjør dette og det må vel være en grunn til at det kan gå 2 måneder mellom innlegg om et enkelt emne. Jeg er flittig bruker av andre forumer som benytter seg av samme 'skin', f.eks. Volkswagens Bussforum hvor i overkant av 600 medlemmer skriver opp 10 nye emner hver dag med 10 ganger så mange svar - på én dag. Det forundrer meg at en målgruppe som kantorer med alt de har på hjertet ikke benytter seg av et slikt medium. Kan det hende - om jeg tør si det - at det ungdommelige og lekende 'sms'-aktig språkbruk hos noen er med på å undergrave en seriøsitet som andre lengter etter? Jeg bare spør.......
mvh,
Andrew Wilder

Topp
 Profil Send en e-post  

Innleggets emne: Re: Et hjertesukk fra en domkantor
InnleggSkrevet: Ons Nov 18, 2009 17:46 
Avlogget
Administrasjonsleder
Brukerens avatar

Aktiviteten på forumet har gått opp og ned gjennom tida. Mykje heng på at nokre få er veldig aktive; det skapar aktivitet og gjer at andre òg heng seg på i diskusjonane. Eg og Jon Kristian som har administrert forumet dei siste åra har heller ikkje gjort mykje for å promotera det i det siste. Om nokon har lyst til å ta tak i ting, har framlegg til betre måtar å organisera forumet på eller anna, er det berre å seia frå. Det er ikkje vanskeleg å verta administrator her :-) Det er godt mogleg at noko av språkbruken her inne kan verka ekskluderande og useriøs, så det er bra Andrew tek opp dette. Så er det opp til han og alle andre medlemer å dra i gang fleire interessante og viktige diskusjonar her inne.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: Tor Nov 19, 2009 02:38 
Avlogget
Titulaire et Professeur
Brukerens avatar

Ungdommelig språkbruk er kanskje et problem, men jeg tror egentlig at fraværet av eldre kirkemusikere i diskusjonene er hovedproblemet. Når det bare er ungdom (unge voksne) som diskuterer blir diskusjonene på deres premisser og med deres språk.
Jeg har lenge ønsket at de seriøse diskusjonene skulle finne veien inn hit og dermed gradvis forbedre kvaliteten på forumet.
Som Andrew sier, vi mangler fagtidsskriftet vårt. Pr i dag er faktisk dette forumet det eneste offentlige norske forumet hvor man kan diskutere kirkemusikk.
Håper at mange av dere som sitter på sidelinja og følger med i dette forumet og ønsker dere noen mer seriøse diskusjoner, melder dere inn og begynner å skrive aktivt. Bare slik kan vi få skikkelig faglig debatt. Så må moderatorene her kanskje stramme inn på språk/tegnbruk, uten at de som faktisk holder liv i forumet føler seg eksludert og slutter å skrive.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: Tor Nov 19, 2009 11:59 
Avlogget
Orgelvikar

Sitat: 'Når det bare er ungdom (unge voksne) som diskuterer blir diskusjonene på deres premisser og med deres språk'

Da har Kristian truffet spikeren på hodet. Men - og det er et veldig stort men - hvis dere oppriktig ønsker at flertallet av landets kantorer i alle aldre bruker dette forumet for å fremme saklige innlegg og spennende diskusjoner, da må et viss hensyn tas av dere som er yngre når det gjelder seriøsitet. Alternativet hadde vært et annet forum, men det er feigt! Dere har jo kapret et kjempeseriøst navn på forumet og det er forlokkende å skrive av den grunn. Men når jeg ser at enkelte titulerer seg som f.eks J.Krist eller blir kalt for registranter når de har 40 år bak seg på krakken da begynner jeg virkelig å lure og så mister lysten. Og da lurer jeg på om vi er flere i samme båt.........vil dere ikke ha oss her?

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: Tor Nov 19, 2009 13:21 
Avlogget
Orgelvikar

Har et forslag til forumet med sine moderatorer:

1. Lag renskårede hovedinndelinger slik som dere allerede har begynt på. Kirker, orgler, orgelmusikk, konserter, innspillinger, liturgi, salmer, kantorutdanning, MFO/KA, kurs, bilder, noter, linker osv.

2. Opprett et 'løst og fast'-område hvor alt av personlig art, urelaterte emner, humor og fleip kan plasseres slik at øvrige trådene holdes fri for slik. Moderatorer har jo myndighet til å flytte på innlegg som havner på feil sted.

3. Lag regler som overholdes for bruk, språkbruk og det enkelte medlems 'avatar'. Om noen ikke vil identifiseres kan det tillates så lenge de ikke misbruker privilegiet ved f.eks. å kalle seg for J.Krist. Sørg for at flest mulig gir seg til kjenne ved både etternavn og kirkested.

4. Fjern rangering av brukere etter varighet på medlemskap eller antall inlegg, slik er uverdig i et seriøst forum.

For strengt eller?

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: Tor Nov 19, 2009 21:13 
Avlogget
Titulaire et Professeur
Brukerens avatar

Veldig viktige ting du tar opp Andrew.
Tiden er kanskje inne nå til å heve forumet til et høyere nivå.
Jeg kan stort sett slutte meg til de punktene du nevner. Likevel ser jeg behovet for at humor må være tillatt, også i mer seriøse situasjoner. Humor er ett viktig språklig virkemiddel i levende debatter - som man har i internettforumer - for å understreke et poeng, eller for å avvæpne når en debatt blir for opphetet.
Det er også veldig viktig for forumet at også ungdom kan føle seg hjemme her uten å få for strenge regler ang språkbruk osv. Litt overbærenhet må man forvente fra alle parter i et slikt forum.
Ang punkt 3 er jeg helt enig i det du skriver. Spørsmålet blir hvor strenge disse reglene bør være. Man kan ikke ha et regelverk som er så strengt at de som har noe på hjertet lar være å skrive.

Punkt 4: Disse "titlene" ble opprettet som en trigger for å få opp aktiviteten på forumet. Jeg tror nok at de nå har utspilt sin rolle, og jeg har ingen problemer med å stemme for å fjerne dem.

Håper flere kan si sin mening her. Dere som ønsker endringer i forumet - hva ønsker dere?

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: Tor Nov 19, 2009 22:10 
Avlogget
Orgelvikar

Flott svar, Kristian! Takk for DIN overbærenhet! Og jeg har absolutt sans for humor, den er alltid avvæpnende og nyttig bare den kommer til riktig tid og sted. Kjempelykke til, og jeg gleder meg til masse innhold og saklighet. Om ikke så lenge blir det mye å fortelle her fra Kristiansand i forbindelsen med domorglet..........

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: Fre Nov 20, 2009 21:50 
Avlogget
Titulaire et Professeur
Brukerens avatar

Interessant tråd!

Ang. titlene: det er nok ikke alle som forstår hvordan de virker - så jeg tar meg friheten til å forklare det: Man får titler (f.eks. registrant) etter antall innlegg man ar skrevet, og man "stiger i gradene" etter hvert som man skriver flere innlegg. Fra andre forum har jeg skjønt at enkelte ikke har sett den sammenhengen, og da skjønner jeg at det kan være uforståelig med slike titler. Jeg, for min del, synes de er artige. :)

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: Søn Nov 22, 2009 01:30 
Avlogget
Directeur du Conservatoire

Når det gjelder titlene de ulike brukerne har, så tror jeg ikke det handler så mye om man forstår systemet eller ikke.
Andrew har et veldig godt poeng: dersom dette forumet skal oppfattes seriøst hos også den "eldre" garde, så vil ikke et belønningssystem på titler, bidra til at forumet oppleves som seriøst.
For min egen del, så har jeg ikke de sterke følelsene til dette systemet, verken den ene eller den andre veien, men jeg kan absolutt forstå at det oppleves problematisk, og at det også kan oppleves ekskluderende.

Kanskje burde man heller innføre 3 grader av titler: organist, kantor og domkantor? Eventuelt at man gir brukeren anledning til å skreddersy sin egen tittel, selvsagt med visse begrensninger.

Når det gjelder brukernavn, så mener jeg at på et slikt forum som dette, som hovedsaklig er et fagforum, så bør man registrere seg med sitt egentlige navn, uten noen forkortelser. Ideelt sett så burde brukernavnet inneholde både fornavn og etternavn, men der tror jeg egentlig det holder lenge at man setter fornavn og etternavn som signatur. Dersom det er mulig å fikse brukernavnet uten å måtte opprette ny profil, så kunne man kanskje oppfordret til at man endret sitt brukernavn, i mitt tilfelle at jeg forandrer brukeren "Hallgeir" til "Hallgeir Øgaard".

Edit: fant ut at man ikke kan forandre brukernavn i etterkant. Ergo bør man heller kreve at man skriver fullt navn i signatur

Når det gjelder fagtidsskriftet "Norsk kirkemusikk", så har jeg forstått det slik at dette er på vei til å gjenoppstå med en abonnementsløsning. Jeg gleder meg i hvertfall til den dag kommer.

Hallgeir Øgaard
Kantor, Vardeneset kirke

Topp

InnleggSkrevet: Søn Nov 22, 2009 12:46 
Avlogget
Titulaire et Professeur
Brukerens avatar

Jeg er ikke helt enig med deg Hallgeir, internettforum er tross alt en annen form å "samles" på enn RL. Og vi tar da ikke oss selv _så_ høytidlig vel? Ikke det at titlene er så viktige for meg, men jeg skjønner ikke helt at det er så mye å reagere på hvis man skjønner hvorfor de er der. :)

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: Søn Nov 22, 2009 16:21 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Men det skal gå an å endre brukernavnet. Det har hvertfall jeg gjort.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: Man Nov 23, 2009 00:36 
Avlogget

Elisabeth: Jeg reagerer heller ikke på titlene, men jeg forstår det dersom noen gjør det. Jeg har mye erfaring med internettforum etterhvert, både mer og mindre formelle forum, og stort sett alle har et slikt system. Fellestrekkene for de forum der jeg har vært med tidligere, er at det stort sett er medlemmer under 35 år der. Dette er jo et forum hvor vi håper også de eldre organister kan være med i diskusjoner, men da må den gruppen også føle at dette er et seriøst "sted". Det kan være mange grunner til at de ikke synes det, men dersom titlene er en av disse grunnene, så bør man kanskje gjøre noe med det. Jeg personlig stiller meg egentlig litt likegyldig til systemet, det verken opprører eller begeistrer meg. Jeg kommer ikke til å kjempe for det, eller i mot det, men jeg kan forstå at noen kan oppfatte et slikt belønningssystem som ekskluderende - tatt i betraktning at dette tross alt er et fagforum.

Jon Kristian; Moderatorer kan forandre brukernavn, det kan ikke den jevne bruker ;)

Hallgeir Øgaard
Kantor, Vardeneset kirke

Topp

InnleggSkrevet: Tir Nov 24, 2009 13:59 
Avlogget
Orgelvikar

Flott utvikling på gang her. Elisabeth: slike fora begynner å overta fra andre former for samlinger for travelt opptatte mennesker, dermed krav om økt faglighet, saklighet og seriøsitet. Man har jo facebook til alt det andre! Husk også at de fleste orgelkonsulenter, orgelbyggere osv. er over 35 år gamle og de burde kunne føle at de har noe å bidra med her. Dessuten oss 'gamle' har jo etterhvert lært å bruke nettet like mye som dere ungdommer! Apropos nettbruk: har man først skrevet noe i en tråd på et slikt forum er det vanlig at man varsles automatisk på epost når et emne besvares. Er det ikke slik her? Mulig at man må krysse av et eller annet sted her, skal lete....
Andrew

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: Tir Nov 24, 2009 15:17 
Avlogget
Orgelvikar

Fant det, nå ser det ut til å funke!

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: Tir Nov 24, 2009 17:34 
Avlogget
Titulaire et Professeur
Brukerens avatar

andrew skrev:
Flott utvikling på gang her. Elisabeth: slike fora begynner å overta fra andre former for samlinger for travelt opptatte mennesker, dermed krav om økt faglighet, saklighet og seriøsitet. Man har jo facebook til alt det andre! Husk også at de fleste orgelkonsulenter, orgelbyggere osv. er over 35 år gamle og de burde kunne føle at de har noe å bidra med her. Dessuten oss 'gamle' har jo etterhvert lært å bruke nettet like mye som dere ungdommer! Apropos nettbruk: har man først skrevet noe i en tråd på et slikt forum er det vanlig at man varsles automatisk på epost når et emne besvares. Er det ikke slik her? Mulig at man må krysse av et eller annet sted her, skal lete....
Andrew

Joda, absolutt - men jeg ser ikke _helt_ problemet med disse titlene, så lenge forumet og debattene ellers er saklige og ryddige - hvilket jeg synes det er her på dette forumet. :)

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: Tir Des 15, 2009 00:13 
Avlogget
Organiste Titulaire de la Cathédrale

Jeg stemmer for Andrews forslag, selv om jeg ofte benytter ironiens gaver flittig. Det er tross alt viktigere med et faglig forum enn en kirkemusikalsk utgave av Facebook. Takk for nyttige innspill!

Topp

InnleggSkrevet: Tor Des 17, 2009 01:10 
Avlogget
Titulaire et Professeur
Brukerens avatar

Are skrev:
...en kirkemusikalsk utgave av Facebook.

Haha! Det var dagens! :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: Søn Mar 21, 2010 17:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Hukommelsen min rekker ikke til, men det er nesten år og dager siden sist jeg var innom forumet. Og Andrew har svaret:
andrew skrev:
dermed krav om økt faglighet, saklighet og seriøsitet. Man har jo facebook til alt det andre! Husk også at de fleste orgelkonsulenter, orgelbyggere osv. er over 35 år gamle og de burde kunne føle at de har noe å bidra med her.

Jeg er ikke over 35 år, jeg jobber ikke med kirkemusikk 37,5 time i uken, MEN jeg er utdannet kirkemusiker og jeg er meget interessert i kirkemusikk. Men har ikke hatt interessen av å titte inn her, og da med grunn i (som jeg ser det) useriøse og mye uinteressante innlegg..

Jeg er jo en av de som har veldig aktiv i perioder, og håper dette forumet fortjener et liv videre, men da må det heves noen hakk tror jeg.

Johanne Jeremiassen

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: Tir Mar 23, 2010 12:00 
Avlogget
Titulaire et Professeur
Brukerens avatar

Jeje... Det er jo bare å sette i gang å skrive seriøse innlegg da. ;)

Topp
 Profil Send en e-post  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet